به گزارش قدس آنلاین، طی چند روز گذشته و در چند روز متناوب پیامکی از مشترکین اعتباری همراه اول، مبالغ متفاوتی از هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ ریال کسر شده است، برخی از مشترکین نسبت به کسر این هزینه در روزهای اول اعتنایی نکرده و از کنار آن گذشته اند با وجود اینکه یقین داشته اند مبالغ اعلام شده از حساب آن ها کسر شده است.
کسر موجودی اعتبار مشترکین همراه اول همچنان در روزهای دوم، سوم و چهارم تکرار شد تا اینکه نسبت به این موضوع حساس شدند.
«آرزو. ن» یکی از مشترکین اعتباری همراه اول که ساکن تهران است، می گوید: طی چهار روز، دو بار تلفنم را شارژ کرده که در طی این مدت تمام شارژ گوشی ام به اتمام رسید، تصمیم گرفتم دیگر گوشی ام را شارژ نکرده و پیگیر این مساله شوم. با مرکز تماس همراه اول که به اصطلاح به صورت شبانه روزی و هفت روز هفته، از طریق ارتباط تلفنی، پست الکترونیکی، دورنگار و چت آنلاین پاسخگوی سوالات، پیشنهادات و شکایات مشتریان همراه اول است، تماس گرفتم (پاسخگویی تلفنی شماره ۹۹۹۰ برای تماس با تلفن همراه و ۰۹۱۲۹۹۹۰ برای تماس با تلفن ثابت) اما به نتیجه ای نرسیدم چون مدام اپراتور اعلام می کرد که فلان عدد را بگیرم اما شماره گیری اعداد اعلام شده، فایده ای نداشت، گویا سرکار بودم.
«رضا. ن» از دیگر مشترکین اعتباری همراه اول نیز می گوید: برای من چنین اتفاقی نیفتاده است اما برخی از همکارانم طی چند روز گذشته در مورد این اتفاق صحبت کرده و می گفتند که ضمن تماس با مسئولان همراه اول، آن ها اذعان داشته اند که کسر اعتبار آن ها به دلیل ارزش افروده بوده این در حالی است که باید سوال شود ارزش افزوده بابت چه مساله ای؟ و اگر قرار است کسر شود چرا چند روز متوالی این اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه در برخی از کانال های تلگرامی این مساله از سوی کاربران مطرح شده است، می گوید: کاربران اعلام کرده اند که هیچ یک از آنان به هیچ یک از شبکه های تبلیغاتی وصل نبوده اند تا از شارژ سیم کارت آن ها این مبالغ کسر شود.
وی ادامه می دهد: یکی از همکاران که در حوزه مخابرات فعالیت می کند، نیز اعلام کرد که پیامک های این چنینی البته با تفاوت در اعداد سرشماره برای خودش و برخی از همکاران و شهروندان ارسال شده است.
وی می گوید: با کمی جستجو در فضای مجازی، متوجه شدم، بله، این مساله صحت دارد و این اتفاق برای بسیاری از مشترکان همراه اول افتاده و نمی دانند باید به کجا مراجعه کنند از طرفی این موضوع دست مایه ای برای دبیران کانال های خبری نیز شده است.
«مریم. ک» از دیگر مشترکان اعتباری همراه اول در این زمینه می گوید: این اتفاق برای من افتاده به همین دلیل دیگر گوشی ام را شارژ نکردم، این در حالی است که در هیچ قرعه کشی، صندوق های خیریه پیامکی یا هر گونه سرویس دیگری فعال نبوده ایم اگر هم هریک از این سرویس ها را فعال می کردیم باید در پیامک ارسالی عنوان می شد.
وی از مسئولان انتظار دارد تا در این زمینه پاسخگو باشند و شفاف سازی صورت گیرد تا حداقل مردم بدانند کسر اعتبار همراه اول به چه منظور بوده است.
این مشترک اعتبار همراه اول می گوید: بسیاری از کلاهبرداران از ترفند های مختلف حساب کاربران را خالی می کنند، شاید این اتفاق، پدیده جدیدی در عرصه کلاهبرداری این افراد باشد بر این اساس لازم است تا پلیس یا مسئولان دیگر در این زمینه ورود کرده و پاسخگوی مردم باشند.
وی می گوید: ورود مسئولان به این مساله سبب اعتماد سازی مردم شده و اگر کلاهبرداری در کار باشد، سودجویان محتاط تر می شوند.
به نظر می رسد این پیامک ها با شماره ۹۸۳۰۸۹۳۸ برای تمام مشترکینی که از حسابشان با این عنوان کسر شده، ارسال شده است.
ناجا: موضوع باید بررسی شود
خبرنگار ما این موضوع را از طریق پلیس و مسئولان مخابرات پیگیری کرده اما هیچ یک از آن ها از این موضوع اطلاعی نداشته اند و برخی از مسئولان نیروی انتظامی اظهار داشته اند که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. براین اساس انتظار می رود تا هر یک از مسئولان ذی ربط در این زمینه ورود یافته و به منظور شفاف سازی یا هشدار پاسخگوی مردم باشند.
از سوی دیگر پلیس همواره برای جلوگیری از وقوع جرائم و برخورد قاطع با آن ها از هموطنان درخواست کرده در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir سامانه بخش ثبت گزارش مردمی در میان بگذارند.
یک کلاهبرداری دیگر
با این حال پلیس فتا همواره در مورد ارسال پیامک های تبلیغاتی هشدار داده است، به عنوان مثال سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی در توصیه به شهروندان، می گوید: شهروندان در مواجهه با پیامک هایی از جمله «برنده شدن در سفرهای زیارتی»، «وجه نقد»، «لپ تاپ»، «تبلت» یا پیامک هایی مشابه؛ با تیز هوشی برخورد کنند تا طعمه افراد سودجو نشوند.
وی ادامه می دهد: ارسال پیامک های اغواگرایانه و کلاهبردارانه یکی از رایج ترین انواع کلاهبرداری ها است که با وجود اطلاع رسانی گسترده در این زمینه باز هم شاهد گرفتار شدن قربانیان در دام کلاهبرداران پیامی هستیم.
کیانی اضافه می کند: کلاهبردار با ارسال یک پیامک که نوید بخش باز شدن دروازه های خوشبختی برای فرد است، کاربران تلفن همراه را وسوسه می کند تا اطلاعات بانکی خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد. در برخی موارد کلاهبرداران با شگردهایی، صاحبان حساب را مقابل دستگاه های خود پرداز می کشانند و از وی می خواهند پس از وارد کردن کارت خود در عابر بانک با انتخاب زبان فارسی یا انگلیسی کدهایی را در سیستم مربوطه وارد کند.
این مقام انتظامی می افزاید: کلاهبرداران با این ترفند نه تنها وجهی را به حساب آنان واریز نمی کنند بلکه با فریب اشخاص، رمز های عبور قربانی را تغییر می دهند یا از حساب او وجهی مشخص را به حساب غالبا جعلی، منتقل می کنند.
توصیه به شهروندان
کیانی در توصیه به شهروندان تاکید می کند: شهروندان به هیچ عنوان، به این گونه پیامک ها اعتنایی نکنند و توجه داشته باشند برای واریز وجه به حساب بانکی، نیازی به دادن اطلاعات مهم بانکی یا حضور صاحب کارت در کنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع که «در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالی رخ داده است»، صرفا شگردی است که کلاهبرداران از آن برای خالی کردن حساب عابر بانک و به دست آوردن رمز دوم شهروندان استفاده می کنند.
کیانی می گوید : این گونه افراد بیشتر از شماره های اعتباری برای ارسال پیامک استفاده می کنند، این در حالی است که تمام شرکت ها، موسسات، اپراتورها و سایر ارگان هایی که اقدام به برگزاری مسابقات می کنند از سامانه ای مشخص یا سایتی خاص که قبلا معرفی کرده اند، برنده ها را اعلام می کنند.
سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یکی دیگر از کلاهبرداری های پیامکی را چوپان دروغگو می خواند و می گوید: در این روش، پیامکی برای شخص ارسال می شود مبنی بر اینکه من از روستایی در یکی از استان های کشور با شما تماس می گیریم و شغل من کشاورزی و دامداری است به هنگام کار روی زمین به گنج یا سکه های با ارزش برخورد کرده ام که برای فروش آن ها به کمک شما احتیاج دارم. شماره شما را با استخاره به قرآن بدست آوردم.
این مقام مسئول می افزاید: مخاطب بی اطلاع، از روی طمع و به خاطر بدست آوردن گنج زیر خاکی و سکه با پرداخت مبلغی پول به ظاهر صاحب این سکه ها می شود؛ ولی بعد از بررسی بیشتر متوجه خواهد شد که این سکه ها تقلبی است و ارزش مادی خاصی ندارند.
کیانی ادامه می دهد: در این روش کلاهبرداران حتی برای از بین رفتن هرگونه سوءظن از احساسات مذهبی استفاده می کنند یا کلمات را اشتباه تایپ می کنند که شخص خواننده باور کند که این افراد بی سواد و روستایی هستند.
سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به انواع کلاهبرداری های پیامکی که در ایام و مناسبت های خاص صورت می گیرد، می گوید: شهروندان به هیچ عنوان به این پیامک ها توجه ای نکنند و فریب آن ها را نخورند و اصلا وجهی برای دریافت جایزه به شماره حساب های اعلامی واریز نکنند.
ضرورت تایید مشترکین برای دریافت خدمات ارزش افزوده پیامکی
این در حالی است که «جهانگیر اسدی» سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران بر ضرورت تایید مشترک برای دریافت خدمات ارزش افزوده پیامکی تاکید کرد و گفت: ارسال پیامک برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه باید با تایید آنان فعال شود.
وی افزود: به مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از سوی اپراتورها که تایید مشترک برای فعالسازی الزامی شده، اشاره کرد و گفت: اجرای این مصوبه برای همه اپراتورها ضروری است.
پیشتر «حسین فلاح جوشقانی» معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری نیز در این باره گفته بود: اپراتور باید در مورد همه خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک در مورد ارائه آن از مشترک سوال کرده و در صورت تایید مشترک آن را فعال کند.
وی با بیان این که اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع رسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات در دسته بندی خدمات ارزش افزوده پیامکی قرار می گیرند، افزود: بخش نظارت و اعمال رگولاتوری در اجرای مصوبه ۱۴۷ کمیسیون، در مورد نحوه عضویت مشترکان تلفن همراه در سرویس های خدمات مبتنی بر محتوا حساسیت ویژه ای دارد و در صورت مشاهده هرگونه عضویت ناخواسته مشترکان در اینگونه سرویس ها، پیگیری های لازم را انجام می دهد.
فلاح درباره آگاهی نداشتن مشترکان از عضویت در این خدمات اظهار کرد: برخی پیامک های دعوت به عضویت در سرویس ها با متن های فریبنده و جذاب مانند شرکت در قرعه کشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان و ... ارسال می شود که در دوره های گذشته در این پیامک ها هیچ اشاره ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و اکنون تعدادبسیار زیادی از مشترکان به این صورت برای دریافت خدمات عضو شده اند.
فلاح تصریح کرد: مشترکان تلفن همراه درصورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.۱۹۵.ir یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ای سی تی ICT) به شماره ۱۹۵ شکایت خود را ثبت کنند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام شود.
سخنگوی سازمان رگولاتوری درباره روش های جدید کلاهبرداری پیامکی هم گفت: مردم به هیچ عنوان به این پیام ها پاسخ ندهند.
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در دو روز گذشته از برخورد با ارسال کنندگان پیامک های انبوه و تبلیغاتی که با سیم کارت های شخصی نسبت به ارسال پیامک اقدام می کنند، خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ سیم کارت سلب امتیاز شده است.
وی در حاشیه رونمایی از بیست و دو طرح و پروژه ارتباطی اپراتوراول تلفن همراه و در جمع خبرنگاران در این باره گفت: اقدام برای ساماندهی این موضوع از دو ماه گذشته آغاز شده و با سیم کارت های شخصی که این پیامک ها را ارسال می کنند، برخورد کرده ایم.
لازم به ذکر است مورد اخیری که اتفاق افتاده به نظر می رسد، مورد جدیدی است و لازم است در این زمینه اطلاع رسانی صورت گیرد، این درحالی است که در حال حاضر هیچ یک از مسئولان در خصوص پیامک های ارسالی با این عنوان در خصوص کسر مبالغی بابت سرشماره ... ابراز بی اطلاعی کرده اند براین اساس ضرورت دارد تا اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت گیرد چرا که به گفته شهروندان اگر کلاهبرداری اتفاق افتاده، هشدار های لازم اعلام و اگر کسر اعتبار به دلیل ارزش افزوده یا هر انگیزه دیگری بوده، شفاف سازی صورت گیرد.
نظر شما